marți, 26 noiembrie 2013

Abordarea Reggio pentru educaţia timpurie.

Iubesc natura şi simţul de realitate pe care ţi-o dă. Ea este cel mai mare şi mai original artist din lume. Vreau să îi insuflu măsmăruţei dragoste faţă de tot ceea ce înseamnă natura, pentru că ea ne inspiră pe toţi zi de zi în tot ceea ce facem. De aceea îmi place abordarea educaţională Reggio, pentru că în cadrul ei mediul este cel de-al treilea profesor.
Abordarea Reggio Emilia poartă acest nume datorită locului de provenienţă, oraşul Reggio Emilia din regiunea Emilia Romagna din nordul Italiei, iar fondatorul acestui sistem este italianul Loris Malaguzzi. Acest sistem de educaţie are la bază aspecte fundamentale ale studiilor lui Dewey, Piaget şi Vygotski. În centrul acestui sistem stă imaginea copilului, care nu este considerat ca fiind un vas gol ce trebuie umplut cu informaţii, ci mai degrabă este văzut ca fiind plin de potenţial, competent şi capabil să-şi construiască propriile teorii.
Mediul este cel de-al treilea profesor, de aceea această abordare pune un mare accent pe rolul naturii în viaţa noastră.
Valorile acestei abordări a educaţiei timpurii sunt centrate pe trei elemente de bază - copil-mediu înconjurător-părinte - :
  • Copilul este un participant activ în învăţare şi este văzut ca un protagonist foarte competent şi un iniţiator care interacţionează cu mediul înconjurător
  • Mediul înconjurător are o importanţă foarte mare
  • Părinţii reprezintă o resursă esenţială în procesul de învăţare al copilului
Toţi copii au pregătire, potenţial, curiozitate şi interes în construirea propriei învăţări, în antrenarea în interacţiune socială şi în negocierea cu tot ce mediul înconjurător le aduce. Abordarea Reggio studiază copiii în mod individual, iar proiectele la care aceştia lucrează sunt construcţii de cunoştinţe-studiu conduse de ei, însă ghidate de profesori sau cu resurse puse la dispoziţie de adulţi şi pot dura de la câteva zile la câteva luni.
Toate acestea au rolul de a-l împinge pe copil să găsească răspunsuri, să rezolve probleme, iar acesta este ghidat spre luarea unor decizii.
Ce mi s-a părut mie foarte interesant este modul de abordare a acestor proiecte, fiindcă ele pornesc de la o idee a copilului, de la dorinţa sa de a studia un domeniu de interes, iar profesorii, aşa cum am menţionat mai sus, doar îl ghidează.
În ceea ce priveşte copiii mici şi imposibilitatea de a comunica foarte clar ceea ce vor, cred că o activitate Reggio poate fi desfăşurată prin intuiţie. Aşadar, joaca se poate desfăşura în funcţie de ceea ce vedem noi că ar reprezenta un interes pentru cel mic, folosind materiale Reggio.
De ceva vreme noi ne jucăm şi în stil Reggio, cu siguranţă o să puteţi vedea şi alte postări care vor cuprinde activităţi din această sferă. Până la momentul de faţă măsmăruţa a explorat  pictura pe oglindă şi un copac de toamnă, idee adaptată stilului Reggio.

Pictura pe oglindă.
Fiindcă nu am avut o oglindă mare cu destinaţia specială de a fi folosită în jocurile noastre, pentru pictură am folosit oglinda mare de pe hol. Iar ca material de pictat, fiind într-o zi aglomerată şi sperând să curăţ mai uşor totul, am înmuiat un bureţel de vase într-o soluţie compusă din detergent de vase nediluat cu apă şi colorant alimentar roşu. Am îmbinat astfel în această activitate mai multe plăceri mărunte ale măsmăruţei - ştersul cu bureţelul de vase, spuma şi mâzgăleala.
Pe lângă spumă însă mai pot fi folosite carioci lavabile (despre ale noastre am vorbit aici), dar şi creioane cerate care se şterg uşor. Acestea din urmă au fost testate de măsmăruţă şi pe geamuri, acolo unde mi-a explicat că se află desenat un bebe, deci pot fi încercate pe aceste zone fără teamă (cu supravegherea de rigoare).

Joaca în oglindă poate fi destul de variată, posibilităţile fiind neîngrădite: - pictura cu acuarele, crearea de scenete, joaca pe marginea unor cărţi, depinde doar de imaginaţie.
Totodată, oglinda în sine poate fi folosită ca suport de joacă pentru alte materiale, cuburi de lemn, ghinzi, plastilină şi oferă o nouă perspectivă jocului, putând fi studiate într-o altă modalitate concepte ca formă, simetrie, adâncime, dimensiune.


Materialele Reggio sunt în general naturale (lemn, castane, nuci, migdale în coajă, frunze, etc.) sau materiale pe care le avem la îndemână prin casă şi care pot fi folosite în mai multe modalităţi (open-ended), cum sunt capacele de la sticle. Piese frumoase de lemn DIY puteţi vedea aici sau cuburi de lemn natural aici.
De la tati măsmăruţa a primit şi ea cuburi din lemn natur, şi numai pentru miros ar trebui să aveţi şi voi asemenea minunăţii.




Copăcel de toamnă pe oglindă
Copacul este destul de uşor de făcut, eu am ales să folosesc hârtie în format A4 (este ceea ce am avut în casă), însă în ideea originală am văzut că s-a folosit hârtie maro de împachetat. De altfel, acel copac era cu mult mai mare, dar nu era făcut pe oglindă (am adaptat puţin). Hârtia am răsucit-o şi apoi am lipit-o de oglindă cu scotch.
Pe acest copac de hârtie am pus frunze şi crenguţe, iar la bază, pe o placă de lemn, am pus toate minunile toamnei strânse cu mânuţele noastre aici, muşchi, scoarţă de mesteacăn, castane, ghinde, fructe de păducel şi măceşe. Măsmăruţa apoi a luat din copacul de hârtie frunzele, le-a mai pus odată la loc, a strâns măceşe, fructe de păducel, castane, ghinde, le-a sortat, răsturnat, strâns din nou. Toamna era de data aceasta la noi în casă. 




I-am pus măsmăruţei la îndemână coşuleţe, boluri de lemn şi alte recipiente pentru a putea sorta fructele de păducel, ghinzile, frunzele, conurile de brad, merele sălbatice.


Merele sălbatice au fost gustate, iar restul au fost studiate.



Un mic exerciţiu motric cu fructe de păducel care au fost rupte de pe crenguţe, apoi tot ele au fost făcute "supă" într-o oală de jucărie, selecţie de frunze în coşuleţ şi la cules de frunze şi conuri de brad din copăcelul de hârtie.

La final, după ce măsmăruţa a sortat, golit, pus la loc, strâns frunze, conuri de brad, studiat, mirosit, pipăit, le-am strâns pe toate şi le-am pus în coşuleţ pentru ca atunci când ni se face dor, să aducem din nou toamna la noi acasă.

Surse: - aiciaici şi aici.


10 comentarii:

  1. Ce masmaruta harnica! NU am auzit pana acum de abordarea acesta, dar suna pe gustul meu :). O trec la "de studiat", merci de info :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere, e interesantă, să ştii! Mai ales pentru copiii mai mărişori, spun eu, fiindcă ei să ştiu deja cam ce le place.

      Ștergere
  2. Si noi am inceput de ceva timp sa facem activitati si in stil Reggio, imi place si mie tare mult abordarea asta, mai ales ca pune accentul pe natura, pe materiale naturale si pentru ca invatarea e ghidata de copil, dupa interesele sale. Deocamdata doar am introdus oglinzi in joaca noastra si folosim cat mai mult materiale naturale, acum toamna chiar au fost din abundenta :) Ceva asemanator cu activitatea voastra de toamna cu oglinda am facut aici: http://clipe-frumoase-cu-ema.blogspot.ro/2013/11/invitatie-la-explorat-cutie-senzoriala.html

    Abia astept sa mai citesc la voi despre cum integrati ideile Reggio in joaca si activitatile voastre, chiar nu se gasesc informatii despre asta pe blogurile romanesti, sau poate n-am gasit eu pana acum :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte frumos v-aţi jucat şi voi, Adriana! Într-adevăr, informaţii despre Reggio se găsesc puţine la noi. În România am găsit însă o grădiniţă în stil Reggio, dar nu imi mi amintesc unde am văzut-o. Şi eu abia aştept să văd cum vă jucaţi şi voi în stil Reggio, mi se pare că fetiţele noastre sunt de o vârstă apropiată. Spor la joacă!

      Ștergere
  3. Ema are azi 2 ani si o luna, cred ca Masmaruta trebuie sa implineasca 2 ani de acum, am inteles bine? Oricum sunt de varste foarte apropiate si eu va urmaresc cu mare interes :) Spor la joaca in continuare şi voua!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Măsmăruţa împlineşte săptămâna aceasta 2 anişori. Doamne cum trece timpul! Aştept să văd şi eu cum vă mai jucaţi, vine iarna cu zăpadă, o multime de idei numai bune de testat ne aşteaptă! O seară frumoasă!

      Ștergere
  4. Acum am descoperit articolul tau si-mi tremura degetele pe taste de bucurie! :))) Iubesc ce tine de Reggio, sun tindragostita de Reggio! Na, e patetic, stiu, dar iau foarte in serios chestiile astea. De fapt, cred ca e asa de emotionant pentru mine pentru ca descoperirea filosofiei Reggio a fost... eliberatoare. Montessori a fost intotdeauna prea.. liniar(?), rigid (?), constrangator (?) pentru fetita mea. Reggio pune mai mult accent pe creativitate, poate de asta imi place si mie mai mult...

    Va citesc cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că ne urmăreşti, andru:) Si eu simt ca e mai potrivita educatia Reggio pentru noi, mi se pare ca lasa mai multa libertate copilului si aceeasi impresie o am si eu despre Montessori. Nu neg faptul ca e o metoda buna, cred doar ca Montessori nu e pentru noi, desi poate uneori inca ne mai jucam in acea zona (nu neaparat in mod intentionat, asa ne iese).

      Ștergere
    2. Pana la urma, asta e frumusetea in avea alternative, nu? Sa gasesti ce e mai potrivit pentru tine, sa iei din orice filosofie ceea ce ti se potriveste. Ca pana la urma, si un Reggio aplicat aiurea e la fel de inutil ca un Montessori fidel metodei, dar nu si spiritului Montessori.

      Bucurii!
      Andru

      Ștergere
  5. Foarte bine spus! O duminica frumoasă:)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Jo's blog :) Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template